Hamlet – outsiderens tragedie
Med Nicolas Bro som en fantastisk Hamlet til tiden sejrer Det Kongelige Teater flot med instruktøren Alexander Mørk-Eidems imponerende iscenesættelse af ”Hamlet” som meningsløshedens triumf.
Af Jakob Steen Olsen
Sidst opdateret Søndag den 17. februar 2008, 11:07
Han kommer sparker døren ind til kroningsfesten. Skubber alt til side og tilkæmper sig ordet. Olm, larmende, raserende.
Og så kommer den monolog, der mere ned nogen anden forbinder os med den uudgrundelige Hamlet.
At være eller ikke være, det er sagen.
Spyttet passioneret ud af en vred, vild og vrængende mand.
Disse er omtrent de første ord overhovedet i Alexander Mørk-Eidems iscenesættelse af William Shakespeares tragedie, som åbner Det Kongelige Teaters nye Skuespilhus. Så er de på plads. Og så er hele situationen ligesom ridset op.
Hamlets tragedie er, at livet overhovedet ikke er værd at leve. Er den kendsgerning, at far er død og mor en luder, der har giftet sig med farens morder, som tilmed var hans egen bror, overhovedet væsentlige for denne Hamlet?
Læs hele anmeldelsen på berlingske.dk her.
***
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home